Je gecombineerde Form 1099 voor 2025 begrijpen

Laatst bijgewerkt: 7 oktober 2026
Over deze handleiding

Deze handleiding legt uit hoe je je gecombineerde Form 1099-DA en Form 1099-MISC leest, op basis van de structuur en secties in de opgave die je hebt ontvangen.

Kom ik in aanmerking voor een Amerikaans belastingformulier voor 2025?

Form 1099-DA

Je ontvangt een Form 1099-DA als je crypto hebt verkocht via een van onze exchange-applicaties of -sites (Kraken, Kraken Pro of Krak), of crypto hebt verzonden via Krak in 2025. Crypto omvat alle digitale assets, inclusief stablecoins (bijvoorbeeld USDG of USDC).

Onder "crypto verkopen" valt:
- Crypto verkopen voor fiatvaluta (bijv. BTC voor USD), of
- Crypto omwisselen voor andere crypto (bijv. BTC voor ETH, BTC voor USDG, USDG voor USDC, enz.).

Wat betekent "verzonden" hier?
"Verzonden" betekent het overboeken van een digitale asset naar een andere persoon of onderneming via Krak (bijvoorbeeld iemand terugbetalen of betalen met je crypto). Overboekingen tussen wallets of accounts die je zelf bezit of beheert, worden niet beschouwd als verkoop of vervreemding.

Geldt er een minimumdrempel voor Form 1099-DA?
Er is geen minimumdrempel voor het rapporteren van verkopen of verzendingen van crypto. Zelfs een transactie van $1 is meldingsplichtig.

Wat als ik alleen crypto heb gekocht en ge-HODL'd, en geen crypto heb verkocht of verzonden via Krak in 2025?
Als je in 2025 alleen crypto hebt gekocht of aangehouden (HODL'd) en geen crypto hebt verkocht via een van onze exchange-applicaties of -sites (Kraken, Kraken Pro of Krak) of verzonden via Krak, dan is Form 1099-DA-rapportage niet van toepassing.

Wat als ik crypto heb overgeboekt tussen Accounts en Wallets – geldt dat als een verkoop of vervreemding voor Form 1099-DA?
Overboekingen tussen je eigen wallets/accounts worden doorgaans niet als verkoop of vervreemding beschouwd.

Form 1099-MISC
Je ontvangt een Form 1099-MISC als je in 2025 $600 of meer aan Rewards hebt verdiend, waaronder:

  • Stakingrewards
  • Airdrops
  • Deposit rewards
  • Referral rewards

Je ontvangt een Form 1099-DA alleen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • Je bent een Amerikaans belastingplichtige,
  • Je hebt een account bij onze Amerikaanse exchange-entiteit, en
  • Je bent niet anderszins vrijgesteld van rapportage (van toepassing op pensioenrekeningen, vennootschappen, enz.).

Als aan het bovenstaande is voldaan en je rapporteerbare verkopen of vervreemdingen van digitale assets hebt, zijn wij verplicht een Form 1099-DA aan je te verstrekken en bepaalde informatie aan de IRS te rapporteren.

Als je een Amerikaans belastingplichtige bent maar je account wordt aangehouden bij een van onze niet-Amerikaanse exchange-entiteiten, kan jouw informatie in plaats daarvan worden gerapporteerd aan belastingautoriteiten op grond van het Crypto-Asset Reporting Framework (CARF) van de OESO.

In dat geval:

  • Wordt jouw gegevens gerapporteerd onder CARF, en
  • Ontvang je geen Form 1099-DA.

Deze aanpak voorkomt dubbele rapportage van dezelfde transacties aan de IRS.

Het Crypto-Asset Reporting Framework (CARF) is een internationaal kader voor fiscale transparantie, ontwikkeld door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

Onder CARF wisselen deelnemende landen informatie uit over crypto-assettransacties tussen belastingautoriteiten.

Als je account onder CARF-rapportage valt, kan jouw transactie-informatie via internationale overeenkomsten voor fiscale informatieuitwisseling met de IRS worden gedeeld in plaats van via een Form 1099-DA.

Om dubbele rapportage van dezelfde transacties aan de IRS te voorkomen, ontvangen accounts die onder CARF worden gerapporteerd doorgaans geen Form 1099-DA.

Om een Form 1099-DA voor 2025 van Kraken te ontvangen, moet je een belastingplichtige in de VS zijn geweest en klant van onze U.S. Digital Asset Broker met een adres in de Verenigde Staten of een Amerikaans territorium op 31 december 2025.  Als het adres van je account op 31 december 2025 buiten de Verenigde Staten of hun territoria viel, is er geen Form 1099-DA uitgegeven. In die gevallen kan de rapportage in de toekomst vallen onder het OECD Crypto-Asset Reporting Framework (CARF).  Belastingautoriteiten hebben aangegeven dat klanten slechts één keer gerapporteerd mogen worden, hetzij via Form 1099-DA, hetzij via CARF, niet via beide. De regelgevende afstemming tussen deze kaders is echter nog in ontwikkeling.

Voor het belastingjaar 2025 heeft Kraken de volgende aanpak gehanteerd:

  • Belastingplichtige klanten in de VS met een Amerikaans adres of adres in een Amerikaans territorium op 31 december 2025 hebben een Form 1099-DA ontvangen.
  • Klanten zonder een Amerikaans adres of adres in een Amerikaans territorium op die datum hebben geen Form 1099-DA ontvangen.
  • Kraken past deze aanpak consistent toe voor de Form 1099-DA- en CARF-kaders totdat aanvullende regelgeving beschikbaar is.

Ga op Kraken.com naar je pictogram in de rechterbovenhoek en klik op Account. Onder Persoonlijke gegevens zie je met welk land je account is geregistreerd.

Belangrijke informatie over FIFO, kostenbasis, Form 1099-MISC en IRS-rapportage (lees dit eerst)

Als je totale Rewards (inclusief Stakingbeloningen, Airdrops, verwijzingsbeloningen en stortingsbonussen) voor het belastingjaar minder dan $600 bedragen, heeft Kraken dit inkomen niet aan de IRS gerapporteerd via Form 1099-MISC.

We hebben deze informatie toch in je rapporten opgenomen voor je eigen administratie. Voor je belastingaangifte kun je gebruikmaken van je Kraken-accountgegevens of je favoriete crypto-belastingsoftware.

Voor het belastingjaar 2025 hebben we de FIFO-methode (First-In, First-Out) gebruikt uitsluitend om de kostenbasis en geschatte winsten of verliezen voor je te berekenen en weer te geven in dit overzicht.

Wat dit betekent:

  • Deze op FIFO gebaseerde kostenbasis (oorspronkelijk aankoopbedrag plus kosten) en winst-/verliescijfers zijn niet gerapporteerd aan de IRS
  • De IRS ontving uitsluitend informatie over de bruto-opbrengst (verkoopbedrag), waar van toepassing
  • Voor 2025 verplicht de IRS brokers niet om de kostenbasis of winsten/verliezen voor digitale assets te rapporteren

We gebruikten FIFO omdat:

  • We hebben voor 2025 geen keuze voor een alternatieve verwerkingsmethode voor belastinglots gevraagd of ontvangen, en
  • FIFO is de standaardmethode wanneer er geen alternatieve methode is geselecteerd

Je keuzes:

  • Je kunt kiezen voor een andere verwerkingsmethode voor belastinglots (bijvoorbeeld HIFO, LIFO of specifieke identificatie)
  • Je kunt winsten en verliezen berekenen op basis van andere bronnen, administratie of tools
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor het bepalen van de methode die het beste past bij jouw fiscale situatie.
  • De FIFO-methode in dit overzicht is uitsluitend informatief en beperkt je niet in de methode die je uiteindelijk op je belastingaangifte gebruikt om winsten en verliezen te rapporteren.

Nee. Bruto-opbrengst is niet hetzelfde als winst of verlies.

Bruto-opbrengst is het totale bedrag dat je ontvangt bij verkoop of vervreemding van digitale assets, vóór aftrek van de oorspronkelijke aankoopprijs.

Je winst of verlies wordt doorgaans berekend aan de hand van:

  • Bruto-opbrengst (het bedrag dat je ontving bij verkoop of vervreemding van de crypto), en
  • Kostenbasis (doorgaans het bedrag dat je voor de crypto hebt betaald, plus bepaalde correcties).
    Formule winst/verlies

Winst of verlies = Bruto-opbrengst − Kostenbasis
Bijvoorbeeld

  • Je hebt 1 ETH gekocht voor $1.500 (jouw kostenbasis).
  • Later heb je die ETH verkocht voor $2.000 (bruto-opbrengst).
  • In dit voorbeeld is $2.000 de bruto-opbrengst en bedraagt je belastbare winst $500.
  • Kraken rapporteert bruto-opbrengsten uit de verkoop of vervreemding van digitale assets aan de IRS via Form 1099-DA.
  • Bruto-opbrengsten zijn niet hetzelfde als je winst of verlies.
  • Voor 2025 verstrekte Kraken ook geschatte winst/verlies-informatie aan gebruikers via het Tax Center en op je Form 1099-DA, berekend volgens de FIFO-methode (First-In, First-Out).
  • Deze winst/verlies-informatie is uitsluitend ter informatie verstrekt en is voor 2025 niet gerapporteerd aan de IRS.
  • Je kunt je eigen administratie of fiscale tools van derden gebruiken om je Kostenbasis te bepalen en winsten of verliezen te berekenen voor je belastingaangifte.
  • Als je digitale assets vanuit een ander platform of Wallet naar Kraken hebt overgeboekt, beschikt Kraken mogelijk niet over volledige aankoopinformatie voor die assets. In dat geval kunnen aanvullende gegevens nodig zijn om je winst of verlies te berekenen.

Tax Center: extra tools en informatie

We werken samen met CoinTracker om je toegang te geven tot een Tax Center met extra tools voor eenvoudigere belastingvoorbereiding. Meer informatie vind je in onze Veelgestelde vragen over het Amerikaanse Tax Center,

  • Alternatieve lot relief-methoden toepassen
  • Aanvullende analyse op transactieniveau
  • Ontbrekende Kostenbasis signaleren en aanpakken
  • Activiteit bekijken over meerdere Wallets of platforms
  • Aanvullende rapporten opstellen voor je eigen administratie, belastingadviseur of fiscale software
  • Gebruik van het Tax Center is optioneel
  • Een CoinTracker-account aanmaken of koppelen is optioneel
  • Het gebruik van het Tax Center verandert niets aan wat er aan de IRS is gerapporteerd

Opbouw van het document

Je overzicht is opgedeeld in meerdere secties. Niet elke sectie is van toepassing op elke klant.

Wat je ziet

  • Je naam en postadres
  • De naam en het fiscaal identificatienummer van de betaler
  • Het belastingjaar

Wat te doen

  • Controleer of je gegevens correct zijn
  • Je hoeft geen actie te ondernemen

Wat dit onderdeel weergeeft

  • Gewoon inkomen uit stakingbeloningen, rewards en airdrops

Hoe het wordt weergegeven

  • Een totaalbedrag vermeld als Box 3 - Other Income
    • Als het bedrag minder dan $600 is, is het niet gerapporteerd aan de IRS. Je kunt dan vertrouwen op je eigen administratie of dit formulier.

Dit onderdeel geeft een overzicht van wanneer je digitale assets hebt verkocht, getraded of anderszins vervreemd.
Totalen kunnen worden gegroepeerd naar

  • Kortetermijn
  • Langetermijn
  • Onbekende aanhoudingsperiode

Belangrijke toelichting

  • Bruto-opbrengsten zijn, waar vereist, gerapporteerd aan de IRS
  • Kostenbasis en winsten/verliezen die hier worden getoond, zijn uitsluitend informatief
  • FIFO is alleen gebruikt om deze bedragen aan je te tonen

In dit gedeelte staan afzonderlijke cryptotransacties, die mogelijk zijn gelabeld als:

  • Covered (Kostenbasis beschikbaar)
  • Noncovered (Kostenbasis niet gerapporteerd)

Alle transacties in dit overzicht worden opgeteld bij de samenvattingstotalen.

Indien van toepassing bevat je overzicht een geaggregeerde samenvatting voor kwalificerende stablecoins of bepaalde NFT's. Deze bedragen zijn al opgenomen in je rapportage van digitale assets.

Vervolgstappen met je formulier

  1. Download en sla je gecombineerde belastingformulier op voor je administratie.
  2. Controleer je persoonsgegevens (naam, adres, laatste vier cijfers van je TIN (fiscaal identificatienummer)) en je staat van verblijf.
  3. Als je assets vanuit externe wallets of platforms naar Kraken hebt overgeboekt, kan bepaalde aankoopinformatie als ontbrekend of "onbekend" worden weergegeven.
  4. Optioneel: We hebben CoinTracker geïntegreerd in ons Tax Center, zodat je ontbrekende kostenbasis direct op de Kraken-website kunt aanvullen. Je kunt ook je eigen administratie of een belastingtool naar keuze gebruiken.
  5. Als je naam, TIN (fiscaal identificatienummer), staat of opbrengsten onjuist lijken, raadpleeg dan hieronder “Mijn Form 1099 bevat onjuiste informatie?” voor instructies om dit te verhelpen.

Wat wordt er voor Form 1099-DA gerapporteerd aan de IRS, en wat ontvangen Kraken-klanten?

  1. Zorg ervoor dat je administratie aansluit op de informatie die Kraken bij de IRS heeft gerapporteerd.
  2. Alle transacties zijn bij de IRS gerapporteerd als noncovered securities; daardoor is slechts beperkte informatie gerapporteerd.
  3. Voor posten die niet bij de IRS zijn gerapporteerd, kun je je eigen administratie raadplegen, inclusief informatie van belastingcalculators van derden (bijv. CoinTracker, Koinly, enz.).
  4. Waar van toepassing, en uitsluitend op jouw exemplaar: Kostenbasis, aankoopdatum en winst/verlies zijn berekend met de FIFO-methode.

Rapportage via Form 1099-DA aan Kraken-klanten en de IRS:

Vak #VeldnaamVermeld op het klantformulierGerapporteerd aan de IRS
Naam FILER
Naam, adres, woonplaats, staat of provincie, land, ZIP
of buitenlandse postcode, en telefoonnummer van de FILER
JaJa
TIN FILERTIN FILERJaJa
TIN ONTVANGER
TIN van de ontvangerJa – laatste 4 cijfersJa
Naam ONTVANGER
Naam ontvangerJaJa
Adres (incl. appartementnummer)
Adres van de ontvangerJaJa
Plaats
Woonplaats, staat of provincie, land en ZIP of buitenlandse postcode van de ontvanger
JaJa
Accountnummer
AccountnummerJaJa
CUSIP-nummerCUSIP-nummerN.v.t.N.v.t.
1aCode voor digitale asset (DTI-code)JaJa
1bNaam van de digitale assetJaJa
1cAantal eenhedenJaJa
1dAankoopdatumJa – op basis van FIFO; klanten mogen hun eigen administratie gebruikenNee
1e
Verkoop- of vervreemdingsdatum (met uitzondering van kwalificerende stablecoin-transacties)
JaJa
1fOpbrengstenJaJa
1gKostprijs of andere basisJa – op basis van FIFO; klanten mogen hun eigen administratie gebruikenNee
1hOpgelopen marktkortingN/A – voor Kraken-gebruikers
1iWash sale-verlies niet toegestaanJa – op basis van FIFO; klanten mogen hun eigen administratie gebruikenNee
2Aanvinken als Basis gerapporteerd is aan de IRSNiet aangevinktNiet aangevinkt
3a
Gerapporteerd aan de IRS: Bruto-opbrengsten of (netto-opbrengsten – gecorrigeerd voor optiepremie)
Bruto-opbrengstenBruto-opbrengsten
3bAanvinken als opbrengsten afkomstig zijn van: QOFN.v.t.N.v.t.
4Ingehouden federale inkomstenbelastingN.v.t.N.v.t.
5
Aanvinken als verlies niet is toegestaan op basis van het bedrag in 1f
N.v.t.N.v.t.
6Winst of verlies: kortetermijn, langetermijn, gewoonJa – op basis van FIFO; klanten mogen hun eigen administratie gebruikenNee
7Aanvinken als 1f uitsluitend contanten betreftJaJa
8
Aanvinken als de broker vertrouwde op door de klant verstrekte informatie
N.v.t.N.v.t.
9Aanvinken als de digitale asset een niet-gedekt effect isAangevinkt voor alle transactiesAangevinkt voor alle transacties
11aAanvinken als de bruto-opbrengsten in 1f een totaalbedrag betreffen voor: (Kwalificerende stablecoins, gespecificeerde NFT's)Aangevinkt voor geaggregeerde rapportage van kwalificerende stablecoinsAangevinkt voor geaggregeerde rapportage van kwalificerende stablecoins
11bAls 11a aangevinkt, aantal transactiesJa, voor transacties met kwalificerende stablecoinsJa, voor transacties met kwalificerende stablecoins
11c Voor geaggregeerde rapportage van gespecificeerde NFT's: geaggregeerde bruto-opbrengsten gerapporteerd in 1f die toerekenbaar zijn aan eerste verkopen door de maker of minterN.v.t.N.v.t.
12aAantal ingebrachte eenhedenJaJa
12bIndien ingebracht, datum van inbreng vermeldenJaJa
14Naam van de staatJaJa
15Staat-identificatienummerN.v.t.N.v.t.
16Ingehouden staatsbelastingN.v.t.N.v.t.

Alle transacties op je Form 1099 worden gerapporteerd in UTC (Gecoördineerde Wereldtijd).

Je 1099-DA hanteert Gecoördineerde Wereldtijd (UTC), die 5 tot 10 uur vóór de Amerikaanse tijdzones loopt. Een trade die laat op 31 december plaatsvindt, kan op je formulier als 1 januari verschijnen, of helemaal niet – en dan pas op de 1099-DA van volgend jaar. Als dit op jou van toepassing is, kun je de transactie aan de hand van je eigen traderecords in het juiste belastingjaar opgeven.

Nee. Dit is een tijdsverschil, geen fout. Je 1099-DA heeft een informatief karakter. Gebruik je traderecords om de transactie te rapporteren in het jaar waarin deze plaatsvond, en bewaar je bevestigingen voor het geval je ze later nodig hebt.

Form 1099-MISC: wat wordt gerapporteerd aan de IRS en wat ontvangen Kraken-klanten?

Je inkomen uit stakingbeloningen, Airdrops en andere Rewards staat in Box 3 van Form 1099-MISC.

  • Kraken rapporteert dit inkomen alleen aan de IRS als het totaal $600 of meer bedraagt voor het belastingjaar.
  • Als het bedrag minder dan $600 is, wordt het alleen voor je administratie aan jou verstrekt en niet aan de IRS gerapporteerd. Voor je belastingaangifte kun je gebruikmaken van je Kraken-gegevens of je favoriete crypto-belastingsoftware.

Veldlimieten Form 1099 (tekens en opmaak)

De IRS vereist een vaste opmaak voor elektronische aangifte. Velden hebben strikte teken- en bytelimieten, waardoor langere waarden mogelijk worden afgekapt, afgekort of opnieuw opgemaakt.

  • Afgekapt
  • Afgekort
  • Opnieuw geformatteerd

Dit is normaal en heeft geen invloed op de nauwkeurigheid.

NaamNaam persoon: ~20–40 tekens per regel Naam organisatie: tot ~75 tekens Langere namen kunnen worden ingekort.

  • Naam persoon: ~20–40 tekens per regel
  • Naam organisatie: tot ~75 tekens

Langere namen kunnen worden ingekort.

Adres

  • Adresregels: ~35–40 tekens per regel
  • Stad: ~20–25 tekens
  • State (VS-staat): 2 letters
  • ZIP: 5 of 9 cijfers

Lange adressen worden vaak afgekort (bijv. „Apartment" → „Apt").

Asset-naam (Form 1099-DA)

  • Symbool: ~10 tekens
  • Omschrijving: ~20–40+ tekens

Lange asset-namen kunnen worden vervangen door tickers of worden afgekapt.  Aangepaste asset-namen kunnen worden afgekapt.

Beide. IRS-systemen hanteren bytelimieten (vaak ~40 bytes per veld).
Niet-ASCII-tekens (zoals tekens met accenten) kunnen:

  • Meer ruimte innemen
  • Verwijderd of vervangen worden

Als de informatie alleen ingekort is, hoef je niets te doen.
Vraag een correctie aan als:

  • De informatie inhoudelijk onjuist is (niet alleen afgekort, ingekort of anders opgemaakt)

Nee. Deze limieten zijn alleen van invloed op de opmaak, niet op:

  • Gerapporteerde bedragen
  • IRS-rapportage

Hoe liquidaties van assets, inclusief onderpand, worden weergegeven op Form 1099-DA

We begrijpen dat liquidaties stressvol en onverwacht kunnen zijn. Hieronder leggen we uit hoe ze worden weergegeven op je belastingformulier.

Als je crypto-posities of onderpand zijn geliquideerd, zijn die transacties opgenomen in je Form 1099-DA, omdat ze vanuit fiscaal oogpunt worden behandeld als een verkoop (vervreemding) van digitale assets.

Bij een liquidatie geldt het volgende:

  • Je crypto wordt verkocht om een openstaande schuld of verplichting af te lossen

  • De waarde van de crypto op het moment van liquidatie geldt als bruto-opbrengst

  • Die opbrengsten worden vervolgens verrekend met je schuld.


Daarom zijn brokers verplicht deze transacties bij de IRS te melden via Form 1099-DA, ook als je geen tegoeden rechtstreeks hebt ontvangen.

Niet per se. Als de waarde van je crypto op het moment van liquidatie lager was dan je Kostenbasis, heb je mogelijk een verlies gerealiseerd. Omgekeerd: was de waarde hoger, dan heb je mogelijk een winst gerealiseerd.

We begrijpen dat dit frustrerend kan voelen. Hoewel de verkoop niet door jou is geïnitieerd, behandelt de IRS elke vervreemding van crypto, vrijwillig of onvrijwillig, als een aangifteplichtige gebeurtenis.

Liquidaties vallen in deze categorie omdat je assets zijn gebruikt om een financiële verplichting te voldoen aan een financiële verplichting.

Veelgestelde vragen over de Forms 1099-DA & MISC voor 2025

Als je naam, de laatste vier cijfers van je TIN (SSN/EIN), adres, staat van fiscale woonplaats of bruto-opbrengsten onjuist zijn, neem dan zo snel mogelijk contact op met Kraken Support voor een controle en (indien van toepassing) een gecorrigeerde opgave.

Als de kostenbasis, winst/verlies of andere aanhoudingsperiode-informatie niet overeenkomt met je eigen administratie, mag je je eigen administratie gebruiken. Deze informatie is niet aan de IRS gerapporteerd en staat alleen op jouw exemplaar van Form 1099-DA.

Als je vrijgesteld bent van Form 1099-rapportage, hetzij omdat je geen Amerikaans belastingplichtige bent, hetzij omdat je vrijgesteld bent van rapportage, neem dan contact op met Kraken Support.

Voor het belastingjaar 2025 vermelden we geen Document ID op Form 1099-pakketten. Dit is normaal en heeft geen invloed op de geldigheid van je formulier of je mogelijkheid om aangifte te doen.

Als je belastingsoftware om een Document ID vraagt, kun je in plaats daarvan je gegevens importeren via een belastingbestandsexport (bijv. CSV) of je account rechtstreeks koppelen aan externe belastingaggregators (zoals CoinTracker of Koinly}).

Nee. Voor 2025 was Kraken niet verplicht om je kostenbasis en winsten/verliezen aan de IRS te rapporteren. Je mag winsten/verliezen berekenen op basis van de identificatiemethoden die de IRS toestaat.

Als je een vorm van Specifieke Identificatie gebruikt, verplichten de IRS-regels je de eenheden uiterlijk op het moment van verkoop afdoende te identificeren (en administratie bij te houden). Als je dat niet hebt gedaan, geldt standaard doorgaans FIFO.

Overweeg voortaan de methode-instellingen van Kraken's Tax Center te gebruiken en bewaar de bijbehorende documentatie.

Crypto-naar-crypto-trades kunnen aangifteplichtige vervreemdingen zijn (en mogelijk belastbaar), omdat het omwisselen van de ene digitale asset voor een andere fiscaal als vervreemding van vermogen wordt behandeld.

Als je crypto van een andere Exchange of Wallet naar Kraken hebt overgeboekt, heeft Kraken mogelijk onvoldoende aankoopgegevens om je Kostenbasis en Aanhoudingsperiode te bepalen. Mogelijk moet je de aankoopdetails zelf aanleveren aan je belastingsoftware of -adviseur op basis van je eigen administratie.

Voor 2025 hebben we alleen bruto-opbrengsten aan de IRS gerapporteerd, zonder kostenbasis of winsten/verliezen. Alleen jouw exemplaar van Form 1099-DA bevat de kostenbasis en winsten/verliezen berekend via de FIFO-methode. In bepaalde gevallen, zoals bij overboekingen, kan de kostenbasis ontbreken. Dat betekent niet dat je basis $0 is.

Voorbeeld – ontbrekende kostenbasis bij overboekingen:
Stel dat je 1,0 BTC hebt gekocht voor $50.000 (je basis), die je vanuit een externe wallet of exchange naar Kraken hebt overgeboekt.  In 2025 heb je binnen je Kraken-account de BTC geruild voor ETH ter waarde van $110.000.

Form 1099-DA voor 2025 kan $110.000 aan opbrengsten tonen op de verkoop van BTC, met een onbekende kostenbasis. De winst is echter doorgaans het verschil tussen de gerealiseerde opbrengst en de gecorrigeerde basis ($110.000 - $50.000 = $60.000 winst, vóór aftrek van toerekenbare transactiekosten).

Gebruik je eigen administratie, een externe crypto-belastingcalculator (CoinTracker, Koinly, etc.) of een belastingadviseur om ontbrekende kostenbasisgegevens aan te vullen.

Kosten betaald in digitale assets en zeer kleine transacties kunnen aangifteplichtige regels opleveren. Zeer kleine bedragen kunnen worden afgerond op $0,00 in overzichten of Exports, afhankelijk van de opmaak.

De volgende transactietypen hoeven momenteel niet gerapporteerd te worden:

  1. Wrapping- en unwrapping-transacties;
  2. Transacties van Liquiditeitsverschaffers;
  3. Staking-transacties;
  4. Transacties die door marktdeelnemers in digitale assets worden aangeduid als uitlenen van digitale assets;
  5. Transacties die door marktdeelnemers in digitale assets worden aangeduid als short sales van digitale assets; en
  6. Transacties op basis van een notioneel hoofdcontract.

We houden de Kostenbasis van digitale assets alleen bij voor transacties die plaatsvinden binnen hetzelfde Kraken-account.
Dit betekent:

  • We houden de Kostenbasis bij voor assets die zijn aangekocht en later verkocht binnen je Kraken-account.
  • We houden de Kostenbasis niet meer bij voor assets zodra ze worden overgeboekt buiten je Kraken-account.

Wanneer je digitale assets overbookt naar:

  • Een externe Wallet
  • Een andere Exchange
  • Een DeFi-protocol
  • Een Account dat niet bij Kraken wordt aangehouden

dan hebben we geen zicht meer op die assets. Als gevolg daarvan:

  • houden we de Kostenbasis niet bij zolang de assets buiten Kraken zijn.
  • passen we de Kostenbasis niet aan op basis van activiteit die buiten Kraken plaatsvindt.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van gegevens over transacties die buiten je Kraken-account plaatsvinden.

Als digitale assets worden overgeboekt uit je Kraken-account en later worden teruggestort:

  • We behandelen de inkomende overboeking als een nieuwe storting.
  • We herstellen of corrigeren de eerdere Kostenbasis van vóór het vertrek uit het account niet automatisch.
  • We houden geen Winsten, verliezen of andere activiteiten bij die zijn opgetreden terwijl de asset elders werd aangehouden.

Omdat we niet kunnen verifiëren wat er buiten Kraken is gebeurd, ben je zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van een nauwkeurige Kostenbasis voor die assets.

Digitale assets kunnen vrijelijk worden overgemaakt tussen wallets, exchanges en protocols. Zodra assets ons platform verlaten, hebben we geen volledige informatie meer over:

  • Verkopen of ruiltransacties die mogelijk hebben plaatsgevonden
  • Staking-, lending- of DeFi-activiteiten
  • Kosten of andere aanpassingen die de kostenbasis beïnvloeden

Daarom is het bijhouden van de kostenbasis beperkt tot activiteiten binnen hetzelfde Kraken-account.

Als je assets overboeekt tussen Kraken en andere wallets of exchanges, raden we het volgende aan:

  • Gedetailleerde records bij te houden van aankoopprijzen en -datums
  • Indien nodig een belastingcalculator voor digitale assets te gebruiken (CoinTracker, Koinly, etc.)
  • Bij complexe situaties een belastingadviseur te raadplegen

Ook als Kraken de kostenbasis niet bijhoudt voor assets die zijn overgedragen, blijf jij verantwoordelijk voor het correct rapporteren van je belastbare winsten en verliezen.

De hier beschreven 1099-DA-rapportage geldt voor activiteiten op de Kraken Exchange (Kraken.com / Kraken Pro / Krak en bijbehorende apps). Activiteiten in afzonderlijke DeFi-applicaties, waaronder de Kraken Wallet, zijn mogelijk niet inbegrepen.

Dit gecombineerde overzicht is gebaseerd op je Kraken Exchange-account. Rapportage over non-custodial wallets, zoals de Kraken Wallet, is op dit moment niet verplicht.

Verzamel on-chain gegevens en neem ze op in je belastingaangifte als ze belastbare feiten bevatten.

Belangrijke herinnering

Dit overzicht bevat informatie die mogelijk aan de IRS is gerapporteerd en aanvullende informatie voor je eigen administratie. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bepalen van de juiste rapportagemethode en de bedragen in je belastingaangifte. Heb je vragen? Maak gebruik van de extra hulpmiddelen in ons Tax Center of raadpleeg een gekwalificeerd belastingadviseur.

Begrippenlijst

Deze termen hebben betrekking op welke informatie een broker verplicht is te rapporteren aan de IRS.

  • Covered – De broker is verplicht de kostenbasis, winst/verlies en aanhoudingsperiode aan de IRS te rapporteren.
  • Noncovered – De broker rapporteert uitsluitend de bruto-opbrengsten. Kostenbasis en aanhoudingsperiode worden niet aan de IRS gerapporteerd.

Voor 2025 gelden digitale assets doorgaans als noncovered: Kraken rapporteerde de bruto-opbrengsten aan de IRS, maar niet de kostenbasis of winsten/verliezen.

De oorspronkelijke aankoopprijs van een digitale asset, inclusief bepaalde kosten.
De kostenbasis wordt gebruikt om je winst of verlies te berekenen wanneer je de asset verkoopt of vervreemdt.
Bijvoorbeeld: Als je BTC hebt gekocht voor $1.000 en later verkocht voor $1.500, is je kostenbasis $1.000.
Voor 2025 heeft Kraken je kostenbasis niet op Form 1099-DA aan de IRS gerapporteerd.

Het verschil tussen je bruto-opbrengsten en je kostenbasis.

  • Vermogenswinst – Als je hebt verkocht voor meer dan je kostenbasis.
  • Vermogensverlies – Als je hebt verkocht voor minder dan je kostenbasis.

Bijvoorbeeld:
Verkoopprijs: $1.500
Kostenbasis: $1.000
Winst: $500
Je belastingplicht hangt af van je winst of verlies, niet van de bruto-opbrengsten alleen.

Het totale bedrag dat je hebt ontvangen uit de verkoop of vervreemding van digitale assets.
Bruto-opbrengsten vertegenwoordigen de volledige verkoopprijs vóór aftrek van je oorspronkelijke aankoopprijs (Kostenbasis), kosten of andere aanpassingen.
Voor 2025 worden bruto-opbrengsten uit de verkoop van digitale assets gerapporteerd aan de IRS op Form 1099-DA.

Een winst of verlies uit de verkoop van digitale assets die langer dan één jaar zijn aangehouden. Langetermijnvermogenswinsten worden doorgaans belast tegen lagere tarieven dan kortetermijnwinsten.

Inkomen dat wordt belast tegen je reguliere inkomstenbelastingtarief.
In de context van digitale assets kan dit het volgende omvatten:

  • Stakingrewards
  • Airdrops
  • Verwijzingsbonussen
  • Andere promotionele rewards

Deze bedragen kunnen worden gerapporteerd op Form 1099-MISC als aan de rapportagedrempels wordt voldaan.

Een winst of verlies uit de verkoop van digitale assets die één jaar of korter zijn aangehouden. Kortetermijnwinsten worden doorgaans belast tegen je gewone inkomstenbelastingtarief.

Een wash sale ontstaat doorgaans wanneer je een asset met verlies verkoopt en dezelfde of een nagenoeg identieke asset binnen een korte periode aankoopt (doorgaans 30 dagen voor of na de verkoop).

Op grond van het huidige Amerikaanse belastingrecht zijn wash sale-regels formeel van toepassing op effecten. Digitale assets worden voor wash sale-doeleinden momenteel niet als effecten geclassificeerd; de belastingregels kunnen in de toekomst echter wijzigen. Raadpleeg een belastingadviseur voor persoonlijk advies.